Laddar post...

Hugo Kalm

Tjena Hugo, vem är du för de som aldrig hört talas om dig?

Hugo Kalm Jag heter Hugo Kalm, är 24 år, bor och kommer från Linköping. Jag jobbar som programledare på radiokanalen East FM och i vinter har jag spelat som DJ i fyra år och producerat musik i två.

Du har ett grymt CV (spelat med bl.a. John Dahlbäck, Albin Myers, John de Sohn & Zedd), varför är du inte mer känd för?

Hugo Kalm Jag lägger nog ned för lite tid på produktionsbiten. Jag har ett heltidsjobb och tyvärr så får jag inte tid till att sitta i studion så mycket som jag vill.  Jag tror att om jag satt i studion 8 timmar om dagen så skulle jag på ganska kort tid få ihop en bra låt som skulle kunna bli min hit, men den tiden finns tyvärr inte just nu.

Har du drivit klubbar och kört från grunden eller har du alltid blivit bokad?

Hugo Kalm Jag och Joakim Jarl (Jarleen) drev klubben Domus på Nationernas hus ett år. Vi körde house och bokade lite olika DJs och försökte göra alla kvällar speciella genom att smycka ut lokalen och göra det där lilla extra. Det var nyttigt att lära sig att man genom musiken hade ansvaret för att alla på klubben skulle ha roligt. Det var ett uppskattat koncept men i slutändan blev det för mycket jobb och för lite payback.

Nu slipper du arrangera event själv och blir mest bokad? 

Hugo Kalm Ja, precis, jag skulle säkert kunna få tag i mer gig om jag tog mig tiden för att maila men det ligger på en ganska bra nivå för mig just nu. Jag har hittat en ganska bra balans mellan jobb, musik och att faktiskt kunna ha en ledig helg.

Jag började spela trummor när jag var sju och det fanns liksom nånting i mig som alltid ville göra musik…

Berätta mer om radiojobbet..

Hugo Kalm Jag är radiopratare på East FM och har det skitkul. Jag får jobba med härliga människor och har turen att få prata med några av mina idoler. Framförallt får jag vara med om att pusha klubbkulturen framåt. Just nu har jag börjat köra ett program där jag presenterar ett tiotal låtar som jag hittat under veckan. Det är väl som en svensk version på Pete Tong, det blir musik jag hittat online eller som folk skickat in till mig som inte fått rotation än. Sverige är ett exportland utan dessa like och det är kul att kunna lyfta fram en massa nya producenter.

Jag vet ju att du är världens linslus, hur många kan du ha lyckats fota dig själv med?

Hugo Kalm Jag skulle säga att det måste vara upp emot en 100 men det är det nog inte. Det har blivit som ett sorts samlande för mig, lite som när folk vill ta bilder framför monument. Sen har jag fått så krasst minne och träffar så otroligt mycket folk tack vare jobb och spelandet så bilderna kan bli en sorts förlängning av kvällarna och gör att jag minns sånt jag annars inte skulle komma ihåg.

Har du alltid velat hålla på med musik?

Hugo Kalm När jag var liten började jag producera i eJay och hade väl redan då någon sorts ambition om att jag ville spela musik. Jag producerade lite av allt och har en mapp med massa musik från åren då jag spelade som DJ Huge.

Hur gammal var du? Jag ser framför mig en kaxig nioåring..

Hugo Kalm Jag var säkert ännu yngre, jag började spela trummor när jag var sju och det fanns liksom nånting i mig som alltid ville göra musik.

Jag och tre polare startade upp nån sorts DJ-verksamhet där vi köpte ljus från Ljudia. Vi hade soundflowers, ljusorglar, en strobe på 10w och den obligatoriska diskokulan. Det viktigaste var kanske inte hur det lät utan mer vad man såg. Vi brände en skiva med 20 låtar och hade bara en cd-spelare så det blev lite tyst mellan varje låt och då ska vi inte ens prata om när vi behövde byta skiva.

Men ditt första riktiga gig då?

Hugo Kalm Mitt första riktiga gig var 2009 i Norrköping på en liten krog där de körde en hiphop-klubb. Jag blev bokad för jag jobbade på radion och hade egentligen ingen större koll på hur man egentligen gjorde. Jag lånade min mammas rosa dator och lyckades på nått sätt charma alla hiphop-junkies med bra låtval snarare än teknik.

Har du lärt dig spela själv?

Hugo Kalm Ett halvår efter norrköpingspelningen gick jag en DJ-utbildning på sensus där man lärde sig utrustningen, hur man ska tänka och hur man taktmixar. Jag läste nyligen en intervju (visar sig vara Julian Dtch) som tog upp något jag tyckte var jävligt sant; att taktmixa är som att kunna stegen i dans men att man inte kan dansa för det. Det är så otroligt mycket mer än bara kunna taktmixa. Det handlar om hur du rör dig på scen, vilka låtar man ska spela, i vilken ordning, hur du använder effekter och tonarter till din fördel. Man kan aldrig bli fullärd.

Vad hände efter du gått utbildningen?

Hugo Kalm Det började ta lite fart med bokningarna och men mest tack vare att jag jobbade på radion och de ville ha warmup som folk visste vem det var. På valborg 2010 litade man på mig och jag fick chansen att köra på Nationernas Hus. Kvällen började bra tills jag drog på så mycket rök ur rökmaskinen att salen fick utrymmas. Jag har aldrig sett ett mer hungrigt dansgolv än det som kom tillbaka in efter 30 minuter ute i kylan. Efter den kvällen körde jag på en gång i månaden och så har det bara rullat vidare.

Lyssna på Hugo Kalm

Vad har hänt under sommaren? Du har jobbat med Saab?

Hugo Kalm Ja, jag fick förfrågan från min farbror, som jobbar på Saab som fotograf, om jag kunde göra ett 30 sekunders musikstycke till en reklamfilm. Det var något jag aldrig riktigt gjort innan men jag lever efter att det är bättre att tacka ja än nej till utmaningar. Även om man osäker på att man klarar av det, får världens press på sig själv och man måste jobba ihjäl sig, så kan det ändå leda till något större. Jag fick en dag på mig att slänga ihop ett utkast att visa upp och det blev ett Swedish House Mafia-sound. De gillade produktionen men kände att slingan inte riktigt var rätt. Sen övergick jag till att prodda en version som var filmisk men även den blev ratad. De sa åt mig att köra min egen grej och jag gjorde slutligen en housebaserad låt, eller det blev egentligen tio stycken snuttar som klipptes ihop till en reklamfilm. Det var kul att få prova på att göra något nytt och sen Saab-jobbet har det rullat in fler och fler erbjudanden på att göra musik.

Se intervju med Hugo från 24Corren

Vad ser du dig själv mest som, DJ eller producent?

Hugo Kalm Jag måste säga DJ för jag kan inte säga producent med gott samvete än. Jag har ju typ gjort fem remixer på två år. Jag känner inte riktigt att mina bootlegs, mashups och edits räknas. Det har varit lite för enkla produktioner för att jag ska kunna släppa dem.
Jag försöker hitta mer tid till att prodda och har haft en vision om att släppa en EP med en 2-3 låtar. Jag vet inte om en hel EP är något jag tror jag kommer få klart nu innan året är slut men jag hoppas åtminstone kunna få klart en original mix.

Jobbar du med någon manager eller bokningsbolag?

Hugo Kalm Just nu är jag min eget allting, jag är promotor, producent, gör egna visuals och bokar mina egna resor. Skulle jag ha någon som hjälpte mig hade jag säkert kunna komma längre men jag har det där kontrollbehovet som gör det svårt att släppa ifrån mig något ansvar.
Men jag trivs rätt bra som det är just nu, jag får tid till jobb, familj och spelar nästan varje helg. Skulle jag ta det till nästa nivå skulle jag nog behöva sluta med heltidsjobbet och då blir jag direkt ekonomiskt beroende av att spela istället för att det är en bonuspeng som ramlar in.

Första gången jag hörde talas om dig var genom din remix på Den svenska björnstammen…

Hugo Kalm Ja, precis, där ser man att det är producerandet som verkligen ger något tillbaka. Det var där allting började rulla på ordentligt för mig.

Hur många lyssningar har den kommit upp i?

Hugo Kalm Över hundratusen på YouTube och sen vet jag inte riktigt på Spotify/Soundcloud men det tickar ju fortfarande uppåt. Det är fortfarande den låten alla kommer och önskar av mig när jag spelar.

Hur lång tid tog det att göra ”Vart jag mig i världen vänder”-remixen?

Hugo Kalm Jag hade åtta versioner innan jag kom fram till den slutgiltiga. Först satt jag och filade på olika dubstep-varianter men insåg att det måste vara enklare. Eftersom jag jobbar mycket med kommersiell musik på radion så vet jag att ju enklare desto bättre. Så jag tog bort mina lite mer avancerade melodier och hittade tillslut något som var enklare. Det tog mig ungefär 2-3 veckor att få klart.

Du vann remixtävlingen för den officiella OS-låten från Coca-Cola förra året och reste runt en massa förra sommaren. Men jag knappt minnas att jag hört originalet utav Mark Ronson, vad hände eller vad hände inte?

Hugo Kalm Jag tror inte låten i sig var tillräckligt bra för att bli en hit och att Coca-Cola inte pushade den så hårt. Det har inte riktigt blivit att jag spelar den så mycket själv heller på grund av hur jag byggt den. Jag har satt ett dipp i droppet för jag ville göra något nytt och häftigt med ljuden jag fick jobba med och det är kanske inte den största dansgolvsdängan även om det är en bra produktion.

Hur jobbar du med dina remixer?

Hugo Kalm Jag får rätt mycket mail om att göra remixer men det första jag ber om är alltid att få höra acapellan. Jag försöker se om det är något jag tycker är bra och om jag får en känsla utav den, jag undviker gärna att höra orginalet för att jag vill se det som något helt nytt och inte bli låst vid orginalet. Men jag jobbar gärna med stora syntar och häftiga ackord om jag får chansen. Jag känner att man utvecklas hela tiden och hoppas att om tio produktioner så ligger jag där jag vill. Jag har ingen brådska i proddandet, jag vet att det kommer ta tid.

Konstigaste spelningen?

Hugo Kalm Det måste vara när jag fortfarande var ny och tog alla spelningar jag kunde få tag på. Jag körde på en pizzeria i Västervik med en publik på sju personer och fick sova över i en övernattningslägenhet som doftade pizzadeg och svett. Jag tror jag fick 800 kr och en valfri pizza! 

Dooms Night, Linköping, 2013

Vad har hänt under sommaren och vad händer i framtiden?

Hugo Kalm Jag har släppt två remixer under våren & sommaren, The Neverdies – Miss U och Ianizer & Lemethy – Accelerate och blev precis bokad till en festival i Prag där bl.a. Rebecca & Fiona och Don Palm ska spela. Det ska bli riktigt kul men lite nervöst!

Du blir fortfarande nervös?

Hugo Kalm Ja, jag tror att min nervositet alltid har funnits och kommer finnas kvar. När jag var tio år höll jag på med musikaler och gjorde 200 föreställningar med pjäsen Oliver och nervositeten fanns där vid varje föreställning. När jag blir nervös skärper jag mig och blir otroligt fokuserad även om det ser ut som jag mest hoppar runt och har mig. Att vara nervös betyder att jag fortfarande tycker det är spännande och kul.

Hugo Kalm rekommenderar